سفارش تبلیغ
صبا ویژن

93/4/3
5:47 عصر

پس از امتحان !!

بدست Mahdi Hossini در دسته دانشگاه گیلان، تجدید نظر


سلام عزیزان خوب دانشجو ( بچه های فنی دانشگاه گیلان )

از اینکه یک ترم خوب را در کلاسها با شما گذراندم بسیار خوشحالم  و بدون اغراق به وجودتان افتخار می کنم . قبل از هرچیز بابت تأخیر در اعلام پاسخ به درخواست های تجدید نظر عذر خواهی می کنم ،تقریبا تمام امتحانات این ترم در زمانی کوتاه و بسیار نزدیک به هم بود .

از همکاری خوبتان در طول ترم و  برگزاری امتحانات  بخصوص پاسخگویی  صمیمانه و صادقانه  شما خوبان به چند سئوال نظر خواهی بسیار ممنونم؛ امیدوارم بتوانم در اولین فرصت جمع بندی پاسخ هایتان به دو سئوال (( بزرگترین نقطه قوت ))و (( مهم ترین نقطه ضعف دانشجویان )) را در همین وبلاگ به اطلاعتان برسانم .

امیدوارم روابط دوستانه و صمیمانه و همکاری با دانشجویان علاقمند همچنان ادامه یابد .

بچه ها ،  گاهی درست یا نادرست مسئله امتحان و نمره روابط خوب میان استاد و دانشجو را تحت الشعاع قرار می دهد ، گرچه وقتی ظرفیت روحی و اخلاقی طرفین بالا باشد ، مشکلی ایجاد نمی شود .

در هر حال چون از ظرفیت بالا و شعور و ادب دانشجویانی که با نهایت ادب و احترام درخواست تجدید نظر دادند مطلعم ، چند نکته را در باره امتحان لازم به یاد آوری می دانم :

1-     برایم جالب بود که برخی از دانشجویان محترم  این مطلب باورشان شده که درس هایی مثل آیین زندگی را فقط باید شب امتحان خواند و گله می کنند که « حجم درس زیاد است ! » « وقت کم داریم ! » «  آسان بگیرید ! » « بخش های بیشتری را حذف کنید  ! » و ...........   آنان در  نظراتشان اشاره به کمبود وقت برای مطالعه درس آیین زندگی داشتند . اینکه یک شب بیشتر وقت نداشتیم ! ، فقط یک شب درس را خواندیم و امثال آن   گویا این اصل مسلّم است و از اول بنا شده که برخی از درسها را فقط شب امتحان بخوانند !!

 این اعتراف تأسف آور که نشان از یک نگاه غیر منصفانه به درس دارد و غیر مستقیم و ناآگاهانه یا حتی آگاهانه دربر دارنده نوعی بی خیالی و سهل انگاری (همراه با اندکی کم لطفی و بی حرمتی ) به درس و مدرسش می باشد ؛ بیانگر کوتاهی و اهمال این دسته از دانشجویان است . می دانم که برخی از بچه ها ظرفیت درک بالایی دارند و قدرت فهم و حافظه شان قوی است ، اما این به معنی بیش از حد ساده گرفتن درس نباید باشد و دانشجویی که درس را فقط شب امتحان خوانده نباید توقع نمره بالایی داشته باشد .

2 –  راستی چه کسی گفته که این درس و هر درس عمومی دیگر برای جبران نمره و ارتقای معدل و نجات از مشروط شدن است؟ که آن همه عجز و لابه برای نمره از سوی قلیلی از دانشجویان ابراز می شود .!(بگذریم از مشروت نوشتن بعضی ها ! )

3 – البته هدف بسیاری از درسهای عمومی از جمله اخلاق برای آشنایی دانشجو با مفاهیم اخلاقی و نهایتا به کار بستن آنها در زندگی است ، اما این مطلب به معنای آن نیست که دانشجو مطالعه درس را جدی نگرفته و به این بهانه انتظار داشته هر پاسخ درست و نادرست و کلی گویی و فلسفه بافی در پاسخ سئوالات امتحانی نمره کامل را بگیرد . این را هم قبول دارم که نمره اصل نیست و ملاک فهم و درک دانشجو نمی باشد و البته این را هم می دانم که از پاسخ درست و مرتبط با سئوال نباید غافل بود.

4 –ادعای قیافه شناسی ندارم ولی در چهره اکثر بچه ها جدیت و پشتکار و قدرت و قوت درسی را میبینم ( که خوشبختانه همینطور هم بود و تعداد فراوان نمره 20 و بالای 17 گویای همین مطلب است . خوشحالم ، به آن دانشجویان افتخار می کنم و ممنونم ) اما در دیگر سو اصلا انتظار این همه ضعف و اظهار عجز را نداشتم ( تعداد این موارد البته زیاد نبود )

 این چه عادت زشت و ناپسندی است که از استاد درسی بخواهی برای ترمیم معدل و مشروط نشدنت بدون هیچ دلیلی چند نمره برایت اضافه کند و مخصوصا قضیه را احساسی کنی  که سرنوشتم !! در افزودن نمره و به دست شماست !! ای داد و ای امان دارم مشروط میشم !! و .......

درست است که نمره برایتان مهم است و حق شماست که نمره خوبی بگیرید و خوب است که استاد هم ارفاق کند  و بیخود و بیجا  سخت نگیرد، اما  دانشگاه ، سوپر مارکت و بقالی نیست که با چانه زدن و خواهش و تمنا نمره گرفت .همه اینها باید عادلانه و ضابطه مند باشد

احساس می کنم معدود کسانی که مطالبی حاکی از ضعف و ... در دفاع از خودشان و برای کسب چند نمره بیشتر می نویسند ، اعتماد به نفس کافی را ندارند . خودشان را خوب نشناخته اند . کاش به جای آن ، تلاش بیشتری برای مطالعه جدی تر درس می کردند .

بچه ها ، عزیزانم  : حق خود را مطالبه کنید و تا آخر هم پای آن بایستید ، اما خود را کوچک نکنید . بزرگ بمانید . نه تحقیر بشوید و نه خودتان ، خودتان را تحقیر بکنید .

5 – خانم (د-9) و تعدادی دیگر از کلاس 10 صبح سه شنبه ها : تقریبا همه بچه های کلاس شما به سئوال اول در باره ملکات جواب دادند (6 نفر هیچ پاسخی ندادند 3 نفر پاسخ غلط دادند و 34 نفر نمره گرفتند که 28 نفرشان نمره بالای 1 گرفتند ) چطور می گویید این مطلب را درس ندادم ؟(دوست داشتم منصفانه پاسخم را دریافت کنم )

6 – برای کلاس های ( ف ) و ( ن ) هم که عده زیادتری اعلام کردند این سئوال در کلاس آنها تدریس نشده با تناسب بستن نمره شان از 14 به 16 این سئوال را حذف کردم ( با وجود آنکه در همین کلاسها هم تعداد قابل توجهی به این سئوال پاسخ داده بودند و آن هم پاسخ درست و اتفاقا آنها جزء کسانی نبودند که در کلاس های دیگر بنده حاضر می شدند .) در هرحال به سهم خودم این مطلب را جبران کردم .

7 – برای هر کار کتبی 1.5 نمره در نظر گرفتم . کلیه کسانی که دو فعالیت مکتوب را داشتند 3 نمره گرفتند 1 نمره هم بابت فعالیت حضوری کلاس به همه (بجز کسانی که بیش از 4 جلسه غیبت داشتند )داده شد ، یعنی بیش از 90% دانشجویان 4 نمره کلاسی خود را گرفتند البته به دانشجویان فعالتر در کلاس ها نمره تشویقی هم تعلق گرفت .

8 – کنفرانس ها مازاد بر نمره 20 نبود و بسته به اینکه یک سئوال 2 نمره ای یا 3 نمره ای را پاسخ نداده بودند ، 2 یا 3 نمره برایشان منظور شد .

9 – به امید خدا  ساعت 11.30 الی 12.30 روز چهارشنبه 4/4/93 در دفتر گروه معارف اسلامی حضور خواهم یافت اگر دوست داشتید خوشحال می شوم دیدارتان کنم ( اما  خدا وکیلی برای رفع مشروطی و ارتقای معدل و ... درخواست نکنید . )

با کمال میل و جان و دل از انتقادات و نظراتتان استقبال  می کنم ( چه حضوری و چه در وبلاگ یا با رایانامه )

دوستدارتان : مهدی حسینی