سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/8/20
10:4 عصر

یک گپ دوستانه

بدست Mahdi Hossini در دسته

(( الهی به نام تو  به یاد تو و با امید و توکّل بر تو  ))

گفتگویی دوستانه با عزیزان دانشجو در باره درس های معارف اسلامی

سلام دوستان  دانشجو

            به من اجازه دهید بی مقدمه  بروم سراغ اصل موضوع !

*          آیا فکر نمی کنید برخی دیدگاه ها نسبت  به درسهایی مانند دروس معارف کمی به انحراف رفته ؟ درست است که اینها دروس عمومی هستند ، اما آیا  عمومی بودن به معنای بی اهمیت بودن آنها است ؟ اینها هم مثل سایر درسها جایگاه و ارزش خود را دارد ؛ لذا فقط به قصد کسب نمره و ترمیم معدل  این درسها را نخوانید ، گرچه با مطالعه خوب و جدی این هدف هم تأمین می شود  ( البته  لزوم تدریس چنین درسهایی را باید در موقعیت و جایگاه دیگری مورد بررسی قرار داد ) اگر دوست داشتید نظریات خود را در باره این درس ها بازگو کنید .

*          نگاه نمره ای به هر درسی ازجمله این درسها جفا به تحصیل و علم و دانش است ،کسی که فقط به قصد نمره آوردن ، درس می خواند معلوم نیست که به فهم آنها هم نائل شود ، اما کسی که به قصد فهمیدن ، درس می خواند ، البته نمره خوبی هم خواهد گرفت  و بر فرض که نمره خوبی نگیرد ضرر نکرده و بر درجات بینش و دانش و معرفت خویش افزوده . (البته بگذریم از این که در نظام غلط آموزشی حاکم بر برخی مراکز آموزشی ، فهمیدن ارزش نیست و مهم نمره است )

*          برخی از دانشجویان در زندگی شخصی و خصوصی خود مشکلات و گرفتاری های خانوادگی ، روحی روانی ، اخلاقی ، مالی و .......  دارند ؛ اما نمی توان انتظار داشت برای این مشکلات نمره خاصی را اختصاص داد . اینها در روند زندگی اموری عادی و جاری هستند .

*          این درس ها هم مانند  دیگر درس ها آسان و سخت دارد ، در هر صورت نمره خوب در ازای کار خوب داده می شود . هرگز برای جلو افتادن کارتان خود را کوچک  نکنید و انتظار نمره خارج از چهار چوب  از هیچ استادی و در هیچ درسی نداشته باشید .

*          کتاب های معرفی شده برای این درسها در سطح متوسط  به بالا و در برخی از دروس خاص برای سطوح بالای دانشگاهی نوشته شده اند ، انتظار نداشته باشید درسها را برای شما تنزّل دهند بلکه این شمایید که باید سعی کنید خودتان را ارتقا دهید ، از خودتان بیشتر انتظار داشته باشید و بیشتر کار کنید ، مطالعه کنید و هوشیار تر و جدی تر باشید ، مطمئنا کشش و قدرت فکری لازم را برای فهم متون در خود خواهید یافت .

*          این درسها و مخصوصا درس اخلاق اسلامی و گرایشات متنوع آن فقط جرقه ای ایجاد می کند  . نمره خوب و عالی یا ضعیف ، هرگز نشانه داشتن اخلاق یا بی اخلاقی نیست . چه بسا کسانی در این درسها نمرات خوبی می گیرند ، اما زندگی شان خالی از هر نوع تعامل و رفتار اخلاقی است  و یا کسانی نمرات پایین بگیرند اما انسان هایی فاضل ، مؤمن و با اخلاق هستند . هرگز در این درس ها به خود اخلاق و دینداری کسی نمره نمی دهند و اصلا نمی توان به اعتقادات و اخلاق افراد نمره داد .  دین و اخلاق داشتن را خدا نمره می دهد و البته  نه  در این عالم  .

*          عادت ! بد عده ای از دانشجویان ( شاید هم خیلی ها )گذاشتن درس ها برای شب امتحان است ، در حالی که شب امتحان فقط برای مرور کردن و دور کرد و جمع بندی و یاد آوری است ، نه برای مطالعه عمیق و درس خواندن .

*          درسها را پیش از امتحان  خوب مطالعه کنید ، برای محتوای آنها سئوال طرح کنید ابهامات و اشکالات خود را یاداشت کنید و از استاد مربوطه سئوال کنید ، ودر مباحث دشوار تر با دیگر دوستانتان مباحثه کنید .

*          درست است که نمره ملاک و معیار فهمیدن نیست  ، اما نمره برای قبولی و گذر از یک نیمسال به نیمسال دیگر و از یک مقطع به مقطع دیگر اهمیت دارد لذا باید سعی کنید در کنار کسب معرفت و فهم دروس  نمرات خوب و بالایی هم  به دست آورید ، به هر حال فعلا راهی بهتر از امتحانات کتبی برای سنجش معلومات نظری وجود ندارد از خودتان سئوال کنید : استادان شما  از چه راهی میتوانند متوجه شوند شما چقدر درس خوانده اید و چه میزان فهمیده اید ؟ آیا راه های دیگری سراغ دارید؟

*          گاهی آنچه رابطه دوستانه و خوب استاد و دانشجو را در اواخر  نیمسال خراب می کند گرفتن نمرات ضعیف و بد است . انتظارات نابجا برای دادن نمرات اضافی و بدون اسحقاق و جبران ضعف و کمبود نمره سایر درسها ، فضاها و صحنه های  ناخوشایندی در پایان برخی نیمسال ها ایجاد می کند .

*          یکی از انتظارات نابجا طرح کردن سئوالات مشخص از متن درس در پایان ترم و امتحان گرفتن از همان سئوالات است ، برخی اساتید این کار را میکنند ؛ این روش را غلط و فاسد می دانم . شاید حداکثر برای دوره های دبیرستانی جایز  باشد .

*          بخشی از نمره این درس به فعالیت های کلاسی اختصاص دارد که در این باره جداگانه ، نوشته ای دارم . خواهشمندم  آنرا مطالعه کنید .

*          اگر قصد ارائه کنفرانس یا انجام  تحقیق دارید ، بایستی کار را جدی بگیرید . از ماست مالی و سر هم بندی در هر کاری به شدت ناراحت می شوم . رفتار جوانمردانه ای نیست .   این انتظار را هم ندارم .

*          بخش هایی از کتاب را درس نمی دهم که باید خودتان آنرا بخوانید و در صورت تمایل و امکان ،  این بخش از درس ها به صورت کنفرانس ارائه خواهد شد .

خب حالا نظر شما چیه ؟

خوشحال میشوم اگر ساده و صمیمانه نظرتان را به من برسانید . خیلی هم ممنون می شوم .

دوستدارتان      حسینی