سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/2/12
4:38 عصر

خاطرات دوران انقلاب -دوران دانشجویی مقطع کاردانی (1)

بدست Mahdi Hossini در دسته

1)      در مسجد کاسه فروشان رشت اغلب سخنرانی های خوبی می شد و در پایان از طبقه بالا (قسمت خانم ها ) اعلامیه            های انقلاب به پایین ریخته می شد . من اعلامیه ها  را در چکمه یا کفشم پنهان نموده و در خانه در قسمت جا بخاری  جا می دادم .

2)   یکی از شبها آقای صومی که مدّاح خوش صدایی بود  و عینک ته استکانی می زد و ظاهرا بعدها مسئول بنیاد مسکن رشت شد ، نوحه جالبی خواند که در آن ایام و فضای آن روزها بسیار پر شور  بود . انگار تمام مسجد یک صدا شده بود و انسان  با تمام وجودش بر خود می لرزید قسمتی از نوحه و شعر در باره حضرت زینب (س) بود که چنین بود     

           (( آن شب شعارش این بود  ،  هی مرگ بر ستمگر   هی مرده باد ظالم  ))

 گرچه شعر در باره سخنان حضرت زینب (س)  خطاب به یزید بود ولی ما با حرارت تمام یزید زمان ( شاه خائن ) را در نظر می گرفتیم و شعار را با تمام وجود فریاد می کردیم .

3)  در  یکی از اولین راهپیمایی های بزرگ  رشت که در زیر باران شدیدی انجام گرفت و به مدرسه آزادگان ( شهید             بهشتی فعلی ) ختم شد ؛ مرحوم آقای احسان بخش این شعر را با آوازی زیبا و نیمه حزین می خواند

(( به خدا  به خدا آید روزی که ظلم و ستم به فنا برسد  ......... ))

آن روز حسابی خیس شدم و از ترس پدرم با آن وضعی که داشتم به خانه نرفتم  بلکه به خانه دوستم آقای حسن فدائی رفتم  و لباسهایم را با چراغ خوراک پزی خشک کردم و بعد از ظهر نزدیک غروب به خانه برگشتم .

4 )  یکی از روزها به اتفاق دوستم میر عظیم عدالت حقی تصمیم  مهمی گرفتیم . می خواستیم چند ماشین ارتشی را که هر شب  روبروی مسجد شفثی  توقف می کردند آتش بزنیم به این ترتیب که همانطور که با احتیاط از کنار ماشین ها در قسمت پیاده رو درخت هم دارد رد می شود  مقداری بنزین روی لاستیک ها بریزد و نفر بعدی وقتی به سر چهار راه رسید کبریتی را زده و  سریع به طرف خیابانی که به طرف صندوق عدالت می رود فرار کند . به همین منظور از دو شب قبل به مسجد رفت و آمد کردیم تا چهره ما آنجا شناخته شود و کار را بعد از نماز  مغرب و عشاء از آنجا شروع کنیم . بنزین را به اتفاق دوستم عظیم خوش نظر از پمپ بنزین چمارسرا  در یک ظرف 4 لیتری خریدیم و شبی برای اجرای مقصود به مسجد رفتیم ، از بد حادثه خادم مسجد از اول نماز پشت در نشسته و پس از ورود و خروج افراد در را از پشت (داخل مسجد ) می بست .

وارد مسجد شده  و باک بنزین را روی یکی از طاقچه ها گذاشتیم و مشغول نماز شدیم . بین دو نماز یکی از افسران کماندو که بیسیمی در دست داشت وارد مسجد شد  و به امام جماعت مسجد گفت : حاج آقا ...... به ما خبر داده  که رفت و آمد های مشکوکی در این مسجد می شود . در هر صورت ما را در جریان بگذارید ؛ البته یک مامور هم دم در گذاشته ایم .

جای شک نبود که بچه هایی نظیر ما به مسجد رفت و آمد می کردند. دیگر نمی شد به ادامه کار مطمئن بود . برای رفع شبهه و اینکه ما مشکوک نیستیم ! پیش امام جماعت رفته و مثلا یک سوال پرسیدیم  یادم هست سئوالم این بود که آیا برای سوره در نماز غفیله باید بسم الله گفت ؟

خلاصه  ، نقشه را  به هم زدیم و بنزین را هم همانجا گذاشتیم  و بعد از پایان نماز با پکری تمام در حالی که از میان دو مامور دم درب رد می شدیم  به خیابان برگشتیم و باز به سیل خروشان مردم برگشتیم .


87/2/7
12:5 صبح

ذکر روزهای هفته

بدست Mahdi Hossini در دسته

ذکر روز    شنبه           یا رب العالمین                                        

 

  //         یکشنبه        یا ذالجلال والاکرام

 

  //         دوشنبه        یا قاضی الحاجات

 

  //         سه شنبه     یا ارحم الراحمین

 

  //         چهارشنبه     یا حی یا قیوم

 

  //         پنجشنبه       لا اله الا الله الملک الحق المبین

 

  //         جمعه           اللهم صل علی محمد و ال محمد


87/2/7
12:3 صبح

تفاوت های خَلق و خُلق انسان

بدست Mahdi Hossini در دسته

 

تفاوت های خُلق و خَلق انسان

بسیاری از عالمان در تعریف اخلاق آنرا از ریشه خُلق دانسته اند و گفته اند آن صفات باطنی و درونی آدمی را گویند بر خلاف خَلق که صفات ظاهری و جسمی را در بر دارد ؛ لذا می توان با مقایسه خُلق با خَلق و بررسی تفاوت های آنها تا حد زیادی به مفهوم و تعریف اخلاق نزدیک شد .

 

خَلق (ساختار جسمی و بدن و چهره و نژاد جنسیت)

خُلق (صفات باطنی و امور اخلاقی )

1

امور ظاهری و بیرونی

امور باطنی و درونی

2

امور مادّی و جسمی

امور معنوی  و روحی

3

قابل رویت و مشاهده است (به طور مستقیم )

قابل دیدن و مشاهده نیست

4

قابل اندازه گیری است و واحد اندازه گیری دارد

قابل اندازه گیری نبوده و واحد اندازه گیری ندارد

5

ذاتی ، ارثی و خدا دادی است

اکتسابی است

6

در اختیار انسان نیست

در حوزه اختیار انسان قرار دارد

7

قابل تغییر نیست   *

قابل تغییر است

8

مورد سئوال و بازخواست قرار ندارد

مورد بازخواست و مؤاخذه قرار می گیرد

9

قابل مدح و ذمّ نیست

قابل ستایش یا نکوهش است

10

فرسوده شده و فانی است

فرسودگی ندارد و باقی است

11

معیار  و مبنای انسان بودن انسان نیست

ملاک و معیار انسانیت است

12

 

 

13

 

 

14

 

 

*گرچه خَلق و ساختار جسمی انسان بدون مقایسه آن با خُلق تغییر می کند ، اما وقتی آنرا با خُلق مقایسه می کنیم دلایل زیر سبب می شود تا آن را غیر قابل تغییر بدانیم :

تغییرات خَلق   1-  جبری و غیر ارادی است .   2  کُند و آرام است .   3  فقط کمّیّت ها تغییر می کنند . (کیفی و ماهوی نیست )    4  نوعی ترمیم و بازسازی صورت می گیرد .                     5 توسط دیگران انجام می شود .


87/2/7
12:1 صبح

برهان فطرت در خدا یابی

بدست Mahdi Hossini در دسته

(( خدا یابی فطری ))

آدمی به اقتضای سرشت و ذات خویش به کمال مطلق گرایش داشته و به وجود خدا آگاهی دارد . این معرفت که در عمق جان اوست از راه عقل و استدلال و آزمایش و تجربه و دقت در طبیعت به دست نیامده و چون آدمی به خدا وابسته است با کاوش در درون خود می تواند به او برسد . با گوش دادن به ندای دل  حضورش را در تمام وجود ش احساس خواهد کرد مشروط به آنکه زنگار غفلت و فراموشی باطنش را مکدر نکند .

فطرت  و غریزه :

غریزه : امیال ،گرایشات و کشش های قدرتمند ،ساده ، مادی و سطح پایین (دانی) است  که خداوند از بدو خلقت در وجود انسان و حیوان قرار داده ، آموزشی و اکتسابی نبوده و برای حیات و بقای موجود ضروری است .

فطرت: امیال ، گرایشات و کشش های عمیق ، پیچیده ، معنوی و متعالی  است که خداوند از آغاز خلقت فقط در سرشت انسان به ودیعه نهاده ، وجه تمایز انسان و حیوان بوده و موجب رساندن انسان به کمال و سعادت می شود .

ویژگی های امور غریزی

ویژگی امور فطری

مشترک بین انسان و حیوان است

مختص انسان است

در بدو تولد بالفعل است

در بدو تولد حالت بالقوه دارد

سازنده شخص است

سازنده شخصیت است

با جسم و ماده و مادیات سر و کار دارد

با امور معنوی و روحی سر و کار دارد

در هر صورت منشاء اثر است

فقط در سایه تربیت و انتخاب آگاهانه شکوفا می شود

لذت حاصله از آن نقد و موجود است

لذت حاصل از آن بستگی به رشد آن دارد

تحقق آن آسان است

تحقق آن با زحمت و تلاش فراهم می شود

موقتا یا دائما قابل کنار زدن است

در نهایت ، قابل تعطیلی و نابودی نیست

(( برهان فطرت در خدا یابی ))

z     در نهاد و فطرت همه انسانها تمایل و کششی درونی ، اصیل ، عمیق، آگاهانه ، اختیاری ، مثبت و متعالی  نسبت به معبود ، خالق هستی ، قدرتی برتر و ما وراء  و کمالی مطلق و متعالی وجود دارد .

z     انسان از این کمال مطلق  و مبداء قدرتمند  عالم (علاوه بر گرایش و کشش) شناختی فطری هم دارد .

z     این گرایش و شناخت در نهاد انسان قرار داده شده و از طریق آموزش و تحصیل به دست نیامده و به اصطلاح اکتسابی نیست ، بلکه فطری است .

z     این گرایش در همه انسانها ، در همه مکان ها و در همه زمان ها وجود داشته و دارد و عام و فراگیر است .

z     بروز این گرایش در انسانها جبری و الزامی نیست ؛ یعنی می تواند بروز کند یا بروز نکند . اصولا فطری بودن یک گرایش به معنی ظهور الزامی آن نیست .(گرایشات فطری در انسان به صورت بالقوه وجود دارد )

z     ظهور و به فعلیت رسیدن این گرایش در انسانها ، زمینه مساعد ، تربیت صحیح و محیط پاک و سالم می طلبد .

z     تربیت غلط ، پیروی از هوی و هوس ها ، شهوات و گناهان ، زمینه نامساعد و ناپاک و  توجه بیش از حد به ارضای یک غریزه و پرورش های یک بعدی   می تواند مانع بروز این گرایش  فطری شده یا سبب کم رنگ شدن و تعطیلی موقت آن گردد ؛ اما گرایشات فطری هرگز به طور کامل از بین نرفته و نابود نمی شوند .

z     این گرایش فطری گاهی به غلط در مسیر پرستش و تقدیس و کرنش در برابر مظاهر باطل و نادرست مانند بت ها یا  پرستش خورشید و ماه و ستارگان یا مظاهر طبیعت و حیوانات و ... قرار گرفته و منحرف می شود.     اصولا انواع پرستش ها و حتی بت پرستی خود دلیل وجود این گرایش فطری در انسان ها ست .

z     این گرایش فطری (که به علل گوناگون مورد غفلت واقع شده یا موقتا فراموش شده ) در مواقع خطر و قرار گرفتن در وضعیت های بحرانی  دوباره بیدار شده و احیا می شود .

z     انبیای الهی (سلام الله علیهم اجمعین ) آمده اند تا با استفاده از همین گرایشات فطری و بر پایه آن انسان ها را به سوی خدا هدایت کرده و راه درست خدا یابی و خداشناسی را به انسان ها بیاموزند . پیامبران الهی فطرت خدا گرایی را در انسان ایجاد نمی کنند ، بلکه آن را ( که در اعماق وجود انسان به ودیعه گذاشته شده ) بیدار می کنند


87/2/6
11:58 عصر

چگونگی ارایه کنفرانس در مقاطع کاردانی

بدست Mahdi Hossini در دسته

خدایا به نام تو

دوستان عزیز دانشجو : سلام،در صورت تمایل و توان و علاقه می توانید تا قبل از پایان این ترم در هر یک از کلاس های درس های معارف اسلامی یا اخلاق اسلامی  اینجانب (حسینی ) کنفرانسی متناسب با موضوع همان درس  ارایه دهید  .

(( چگونگی ارایه کنفرانس ))

1 ) یک کتاب و موضوع  در حوزه مباحث درس خود  ( اخلاق اسلامی   یا   معارف اسلامی ) انتخاب کنید .

2 ) کتاب و موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید به خوبی آنرا بفهمید و با تسلط کنفرانس دهید . اگر موضوعی را سنگین ، گنگ و سخت دیدید به سراغ موضوع و کتاب دیگری بروید .

   از ارایه موضوعات  کلی خودداری کنید ، عناوین جزیی و مرتبط با جوان ومسایل جدید ارزش بیشتری دارد .

3 )  حدود 30 تا 40 صفحه از کتاب را  به میل خود گزینش کنید . ( این مقدار  را طوری انتخاب کنید که فقط در باره یک موضوع باشد )  مقدار انتخاب شده از کتاب را ( پس از اطلاع به استاد ) دقیق و چندین بار مطالعه کنید تا بر محتوای آن تسلط یافته و مقصود و هدف را کاملا بفهمید .

4  )  آنچه فهمیده اید یادداشت کرده و عناوین مهم و مطالب اصلی را خلاصه کنید .منظور از کنفرانس ارایه همه جزئیات و مطالب نیست بلکه خلاصه و فشرده آن باید مطرح شود . توجه کنید که منظور از کنفرانس به هیچ وجه حفظ کردن یا روخوانی از یک متن نیست .( به هیچ وجه اجازه روخوانی به عنوان کنفرانس داده نخواهد شد ) البته همراه  داشتن طرح و متن کنفرانس ، نگاه کردن به کتاب و یادداشت یا خواندن برخی از بخش ها مانند آیات و احادیث از متن اشکال ندارد، اما به هر حال  چیزی که در یک کنفرانس بسیار مهم است این است که بتوانید آنچه خودتان درک کرده و خوب فهمیده اید ؛ مانند یک صحبت عادی و دوستانه به سایرین منتقل کنید .

5 )  شایسته است خود را موظف و مکلّف کنید که کنفرانس خود  را دقیقا در زمانی که تعیین کرده اید ارایه دهید . ( حداکثر  زمان برای هر کنفرانس 10  دقیقه می باشد . در این باره قبلا تمرین کنید . )

6  )  در هر کنفرانس باید کتاب و منابع دیگری را که استفاده کرده اید دقیق به مخاطبان  معرفی کنید .

7 ) تعداد منابع و کتابهای بیشتر بر ارزش کنفرانس شما خواهد افزود ؛ به یک کتاب اکتفا نکنید  

8 ) می توانید از پایگاه های اینترنتی یا نرم افزار های مناسب هم به عنوان منبع کمکی استفاده کنید . البته اینها جای کتاب را نمی گیرد و باید مازاد بر کتاب باشد .

9  )  ارایه کنفرانس های خوب و گیرا که بتواند بر دانشجویان یک کلاس اثر بیشتری گذاشته و آنان را درگیر بحث کند نمره تشویقی خواهد داشت . بیشترین نمره و امتیاز کنفرانس مربوط به اظهار نظر و جمع بندی خود دانشجو است .

10) در پایان هر کنفرانس مشخصات دقیق و کامل خود و کتاب (یا کتابهایی ) را که کنفرانس داده اید وتاریخ وشماره شخصی  خود را روی  فرم مخصوص  نوشته و به استاد تحویل دهید .

11 ) شایسته است هنگام ارایه کنفرانس دوستانتان ، نظم و اخلاق و صبر را رعایت نموده و فضای مناسب و سالم را برای کنفرانس دادن  او  ایجاد کنید

متواضعانه منتظر دریافت نظریات ، انتقادات و پیشنهادات شما به صورت کتبی یا شفاهی هستم .         hossini39@yahoo.com

در امان خدا  - حسینی


87/2/6
11:57 عصر

چگونگی ارایه کنفرانس های دانشجویی در دانشگاه گیلان

بدست Mahdi Hossini در دسته

(( خدایا به نام تو  ))

دوستان عزیز دانشجو : سلام،در صورت تمایل و توان و علاقه می توانید تا قبل از پایان این ترم در هر یک از کلاس های درس های فلسفه اخلاق یا آیین  زندگی اینجانب (حسینی ) کنفرانسی متناسب با موضوع همان درس  ارایه دهید  .

(( چگونگی ارایه کنفرانس ))

1 ) یک موضوع  در حوزه مباحث درس خود  ( آیین زندگی   یا   فلسفه اخلاق ) انتخاب کنید .

2 ) موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید به خوبی آنرا بفهمید و با تسلط کنفرانس دهید . اگر موضوعی را سنگین ، گنگ و سخت دیدید یا جذبه لازم را برایتان نداشت ، به سراغ موضوع دیگری بروید .

   « از ارایه موضوعات  کلی خودداری کنید ، عناوین جزیی و مرتبط با جوان ومسایل جدید ارزش بیشتری دارد . »

3 )  مقدار صفحاتی که مطالعه کرده و به آنها استناد می کنیدنباید از 50 صفحه کمتر باشد.

4  )  آنچه فهمیده اید یادداشت کرده و عناوین مهم و مطالب اصلی را خلاصه کنید .منظور از کنفرانس ارایه همه جزئیات و مطالب نیست بلکه خلاصه و فشرده آن باید مطرح شود . توجه کنید که منظور از کنفرانس به هیچ وجه حفظ کردن یا روخوانی از یک متن نیست .( به هیچ وجه اجازه روخوانی به عنوان کنفرانس داده نخواهد شد.) البته همراه  داشتن طرح و متن کنفرانس ، نگاه کردن به کتاب و یادداشت یا خواندن برخی از بخش ها مانند آیات و احادیث از متن اشکال ندارد، اما به هر حال  چیزی که در یک کنفرانس بسیار مهم است این است که بتوانید آنچه خودتان درک کرده و خوب فهمیده اید ؛ مانند یک صحبت عادی و دوستانه به سایرین منتقل کنید .

5 )  شایسته است خود را موظف و مکلّف کنید که کنفرانس خود  را دقیقا در زمانی که تعیین کرده اید ارایه دهید . ( حداکثر  زمان برای هر کنفرانس 15  دقیقه می باشد . در این باره قبلا تمرین کنید . )

6  )  در هر کنفرانس باید کتاب و منابع دیگری را که استفاده کرده اید دقیق به مخاطبان  معرفی کنید .

7 )شایسته است منابع کنفرانس شما حداقل 2 کتاب باشد ؛ بی تردید تعداد منابع و کتابهای بیشتر بر ارزش کنفرانس شما خواهد افزود .

8 ) در عین حال که می توانید از پایگاه های اینترنتی یا نرم افزار های مناسب به عنوان منبع کمکی استفاده کنید ، اما اینها جای کتاب را نمی گیرد و کنفرانسی که تنها به استناد به منابع اینترنتی  باشد فاقد ارزش بوده و پذیرفته نمیشود  .

9  )  ارایه کنفرانس های خوب و گیرا که بتواند بر دانشجویان کلاستان اثر بیشتری گذاشته و آنان را درگیر بحث کند نمره تشویقی خواهد داشت . بیشترین نمره و امتیاز کنفرانس مربوط به اظهار نظر و جمع بندی خود دانشجو است . 

10) به محض احساس آمادگی برای ارایه کنفرانس ، برای انجام آن داوطلب شوید و انجام آنرا به جلسات پایانی ترم به تأخیر نیاندازید ( تجربه نشان داده که دوستان دانشجو در روزهای پایانی ترم که فرصت کم است  بیشتر  مشتاق ارایه کنفرانس می شوند ! )

10) در پایان هر کنفرانس مشخصات دقیق و کامل خود و کتاب (یا کتابهایی ) را که کنفرانس داده اید وتاریخ وشماره شخصی  خود را روی  فرم مخصوص  نوشته و به استاد تحویل دهید .

11 ) شایسته است هنگام ارایه کنفرانس دوستانتان ، نظم و اخلاق و صبر را رعایت نموده و فضای مناسب و سالم را برای کنفرانس دادن  او  ایجاد کنید

متواضعانه منتظر دریافت نظریات ، انتقادات و پیشنهادات شما به صورت کتبی یا شفاهی هستم .       

      PARSIBLOG.IR. 39 HOSSINI     یا                            HOSSINI39@YAHOO. COMدر امان خدا  -   حسینی