سفارش تبلیغ
صبا ویژن

94/9/27
11:7 عصر

چند تجربه برای امتحان

بدست Mahdi Hossini در دسته

 

به نام خدا

عزیزان دانشجو: سلام

 خسته نباشید برای موفقیت بیشتر در امتحان  دروس گروه معارف و البته دیگر درس ها ، توجه شما را به نکات زیر جلب می کنم شاید برخی از این نکات را می دانید و تکراری به نظر رسد ، اما ارزش دارد به تجارب دیگران توجه کنید .

1.        سئوالات امتحان  پشت و روی  یک برگه به شما تحویل داده می شود  وشما پاسخ سئوالات را زیر هر سئوال در جای خود خواهید داد .

2.       آزمون بسیار جدی است ، این به معنی سخت بودن امتحان نیست ؛ کسانی موفق می شوند و نمرات خوب می گیرند که خوب  و جدی درس بخوانند .

3.        تعداد سئوالات و نمره آنها در آخرین جلسات درس اعلام خواهد شد .

4.           در پاسخ دادن به سئوالات حریص نباشید ، عجله نکنید ؛ ابتدا  سئوال را خوب بخوانید ، دقت کنید از شما چه  می خواهد ، و از چه راهی و در پی اثبات یا نفی چه چیزی است ، بعد جواب دهید .بیشتر از آنچه سئوال از شما خواسته پاسخ ندهید ، مقدمه نویسی بی ربط  و حاشیه رفتن ارزش پاسخ ها را بیشتر نخواهد کرد  وحتی گاهی ممکن است توضیحات اضافی و بی ربط پاسخ های درست شما را هم ضایع کند.

5.        سئوالات چند موردی را دقیق ، مرتب و به تفکیک با شماره یا علامت گذاری و در سطرهای جدا و منظم بنویسید.  

6.        در سئوالات چند موردی فقط تعداد موارد خواسته شده را بنویسید نه بیشتر !

7.       ممکن است در برخی سئوالات تحلیل و نظر شخصی شما یا تطبیق مطالب درسی با مصادیق خارج از کتاب  از شما خواسته شود .

8.        دچار وسواس و خط زدن های بیخود نشوید .

9.         پس از پایان امتحان اگر فرصت کردید و دچار وسواس نمی شوید یک بار پاسخ هایتان را بخوانید و چک کنید .

10.   پاسخ یک سئوال را با پیچاندن همان کلمات سئوال وتوضیح  صورت سئوال ندهید . ( با کلمات و الفاظ و جملات بازی نکنید !  نباید انتظار داشت به هر پاسخ غلط و درست  ، باربط و بی ربط ، مفهوم و نامفهوم  ، یکسان نمره داد)

11.   منظور از اختصار و خلاصه نوشتن ، کم نوشتن یا ننوشتن مطالب اصلی و مهم نیست  بلکه منظور این است که از  پر نویسی غیر مفید خودداری کنید .

12.   نوشتن آیه و حدیث ( متن عربی یا ترجمه فارسی ) متناسب با پاسخ سئوال امتیاز دارد ؛ اما اگر دقیق نمی دانید یا مطمئن نیستید ، به مفهوم و مضمون آنها اشاره کنید .

13.   دقت کنید پاسخ سئوالات را خوش خط و با حوصله بنویسید زیرا خط بد وناخوانا ، تصحیح ورقه را مشکل کرده و ممکن است موجب تضییع حق خودتان شود

14.     بچه ها : هرگز  در برگه  امتحان عریضه ننویسید و اظهار عجز و التماس دعا ! ! نکنید . ( به جای آن جدی تر و بیشتر بخوانید ) همه دانشجویان به نوعی با مشکلات و مسایل شخصی ، خانوادگی ، اقتصادی  درگیر هستند ؛ نباید انتظار داشت این امور در تصحیح اوراق و نمره دادن دخالت داده شوند .

15.   به هیچ وجه برای مشروط نشدن ! درخواست تجدید نظر ندهید که اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد .

16.    هرگز والدین و دوستان و آشنایان و همکاران خود و مرا در گیر نمره و تجدید نظر در نمرات نکنید و برای نمره تماس تلفنی نداشته باشید . این امر نه تنها تأثیری ندارد ، بلکه موجب ناراحتی و کدورت هم می شود .

  1.  در چهار چوب نظام آموزشی ، نمره  شما مجموع فعالیتهای کلاسی ( کتبی و شفاهی )، امتحان میان ترم و امتحان پایان ترم است . قطعا انتظار بیجا برای نمره خارج از این چهار چوب مورد قبول نخواهد بود .لذا امیدوارم با نمرات خوب این ترم را سپری کنید و خدای ناکرده با نمرات ضعیف خود ما را شرمنده نکنید .
  2.   منظور از دست باز  در تصحیح اوراق عدم خرده گیری بی مورد است  وگرنه دقت در تصحیح و تفاوت قایل شدن بین پاسخ های درست و گویا و شفاف و  غلط و پیچیده و بی ربط  نه تنهااشکالی ندارد بلکه  به عدالت نزدیکتر است .
  3.   ملاک و مبنای بررسی و نمره دادن ، آن چیزی است که می نویسید ، نه آن چیزی که می خواستید بنویسید .
  4.  وقتی پاسخ هایتان را شک دار و دوپهلو می نویسید و دو یا چند پاسخ متناقض و ضد هم در جواب یک سئوال می نویسید ، پاسخ قابل قبول نبوده و نمره ای نمیگیرید .
  5.  از دانشجو انتظار می رود در حوزه ادبیات و درست نویسی بیشتر دقت کند ؛ چه بسیار دانشجویانی که اطلاعات خوبی دارند  اما به علت ضعف نوشتاری به راحتی نمی توانند آنچه می دانند بر کاغذ بیاورند. (مطالعه بیشتر و تلاش برای کسب اطلاعات جنبی تا حدی می تواند این ضعف را جبران کند )
  6.  مواظب جابجایی پاسخ ها باشید ، پاسخ هر سئوال باید در برابر همان سئوال نوشته شود .
  7. ممکن است یک سئوال اضافی اختیاری طرح شود در این صورت باید به یک سئوال پاسخ ندهید . درصورت عدم توجه به این مسئله آخرین سئوال نوشته شده (بدون در نظر گرفتن غلط یا درست بودن )حذف می شود
  8.    گاهی خوب است  برای تفهیم منظور خویش زیر نکات مهم و کلیدی خط بکشید .
  9.    مشخصات کامل خود را در جای مخصوص بنویسید . شماره شخصی خود را فراموش نکنید.در باره شماره شخصی در کلاس صحبت می کنم . این شماره برای راحتی پیدا کردن نام شما در حضور وغیاب ، نمره دادن و فعالیتهای کلاسی است که عبارت است از یک حرف الفبا و یا شماره
  10.  رعایت زمان بندی امتحان  و  پاسخگویی از آسان به سخت از نکات مهم در امتحان است.
  11.  عباراتی مانند شرح دهید  ،  توضیح دهید  به این معنی است که پاسخ خود را دقیقا و با وضوح و بی ابهام بنویسید و اجزای مطلب را باز کنید . اما عبارات  نام ببرید  و  ذکر کنید  فقط عناوین و کلیات را بیان کنید . ( گاهی در پاسخ برخی سئوالات رساندن مفهوم کافی است ، اما در باره بعضی سئوالات دیگر باید دقیقا و به تمام جزئیات اشاره کرد . )
  12. لطف کنید و به سئوالات نظر خواهی که در برگه امتحانی و انتهای سئوالات پرسیده شده با صداقت و صراحت پاسخ دهید . با این کارتان مرا در تدریس بهتر و اصول آموزشی کمک خواهید کرد و از این بابت پیشاپیش از شما سپاسگزارم
  13. به شایعات در باره زمان (روز و ساعت) و مکان و کم یا زیاد شدن محتوای امتحانات توجه نکنید واین موارد را فقط از دانشگاه و مدرس خودتان تحقیق کنید.
  14. چند روز پس از امتحان سری به وبلاگم بزنید ، غالبا جدیدترین مطالب و پاسخ به تجدید نظر ها را آنجا اعلام می کنم .
  15. در صورت تمایل به بیان هرگونه پیشنهاد و انتقاد و ابراز نظری می توانید به وبلاگم ((www.hossini39.parsiblog.com))  مراجعه نموده یا به آدرس رایانامه (ایمیل)  ((hossini39@yahoo.com))   مکاتبه کنید . لطفا حتما نام دانشگاه و شماره مخصوصی را که در کلاس برایتان خواندم ذکر کنید .

البته در صورت ضرورت در ساعات مناسب با تلفن « 09901287091 » تماس بگیرید در این موارد حتما به شماره شخصی که برایتان خواندم اشاره کنید (ترجیحا پیام بفرستید یا از شبکه های اجتماعی استفاده کنید )

                                                                     توفیق الهی رفیق همیشگی راهتان باشد

                                                              در همه امتحانات زندگی موفق باشید

                                                                                 دوستدارتان: حسینی