سفارش تبلیغ
صبا ویژن

95/11/19
12:15 صبح

اگر رئیس دانشگاه شوی .....!!!

بدست Mahdi Hossini در دسته

 

به نام خدا

سلام عزیزان دانشجو

علاوه بر اینکه در طول ترم در مسایل مرتبط با درس ها نظر سئوالات و نظر خواهی هایی از دانشجویان عزیز به عمل می آورم ، غالبا در پایان هر نیمسال تحصیلی نیز  در برگه امتحانی چند سئوال نظر خواهی مطرح می کنم که دانشجویان  به اختیار به آن پاسخ می دهند . البته دوستانه از آنها می خواهم که در نظر خواهی شرکت کنند و حتی در جلسات پایانی کلاس ها  از آنان خواهش می کنم صمیمانه در نظر خواهی های امتحان پایانی مشارکت کنند و انصافا اکثریت بچه ها صمیمانه همکاری نموده و پاسخ می دهند .

البته همیشه این دغدغه وجود دارد که چون پاسخ ها  در روی برگه امتحان و با اسم و مشخصات داده می شود ، احتمال دارد که دانشجویان با نوعی ملاحظه و سازش کاری همراه با ترس یا برای خود شیرینی و چاپلوسانه به سئوالات جواب دهند . بله این احتمال هست ، اما  : اولا) اصل پاسخ دادن اختیاری است .   ثانیا) رک گویی و صراحت و شهامت در بیان یکی از ویژگی های بارز نسل فعلی دانشجویان ماست و ثالثا) سئوالات  از اموری هستندکه احتمال پاسخ های سازش کارانه یا چاپلوسانه بسیارناچیز و کم است  . سئوالاتی مانند : نظرتان در باره استفاده از تلفن همراه در کلاس ها توسط دانشجو و استاد چیست ؟  بهترین تجربه ترم جاری شما چیست ؟ اگر شما جای استاد این درس بودید در یک جمله به دانشجویان چه می گفتید ؟ و ....

در امتحان درس آیین زندگی که در تاریخ  95/10/20 در دانشکده علوم پایه در چهار کلاس از دانشجویان  رشته های فیزیک ، شیمی و زیست شناسی به عمل آمد در بخش نظر خواهی پرسیدم :

((     همین الان اعلام شد که شما رئیس دانشگاه شدید !!!! اولین کاری که می کنید چیست ؟  ))

1-     این سئوال به برخی از موضوعات  درسی و مباحث طرح شده در کلاس ارتباط دارد . 

2-     ادعایی ندارم که این سئوال کامل و دقیق و بی نقص باشد ، می توانست جزیی تر و در یک حوزه خاص باشد اما خیری در آن بود که جهت نمی داد و هر کس با فهم و برداشتی که از سئوال داشت به آن جواب داد و تنوع پاسخ ها هم جالب بود .

3-     اکثر دانشجویان ترم اول و تعداد کمی دانشجویان ترم های بالاتر و ترم آخری و دختر و پسر بودند .

4-    خیلی از بچه ها چندان توجهی به تفاوت دانشگاه و دانشکده نداشتند و بیشتر ریاست دانشکده مورد نظرشان بود.

5-     بعضی دانشجوها ( شوخی یا جدی) قضیه را جدی گرفته بودند و چنین پاسخ هایی داشتند : (( علاقه ای ندارم و استعفا می کنم / به پدر و مادرم خبر می دهم / قبول نمی کنم این پست خطیر را / این شایستگی را در خود نمی بینم / هنوز به آن درجه علمی نرسیده ام / از این کار زیاد خوشم نمی آید و علاقه ای ندارم اما از طرفی به خاطر مقامی که دارم انصراف نمی دهم و سعی می کنم وظیفه خود را به طور قانونی ودر جهت رفاه کامل دانشجویان خود انجام دهم / ..........  ))

6-     تعدادی از دانشجویان نکات بامزه ای نوشته بودند نظیر : (( کل دانشگاه را شیرینی می دهم / با حقوقش کیف می کنم / بلند می شوم و برگه امتحانی ام را تحویل می دهم / مگه خانم ها می توانند رئیس دانشگاه شوند /  ......  ))

7-     برخی از دانشجویان رسما و با وضوح وضعیت کنونی را پذیرفته و تائید نموده و نوشته بودند که اهتمام و سعی آنها بهبود وضع کنونی است مانند : (( سعی می کنم امکانات بیشتری در اختیار دانشجویان قرار دهم ، این به معنی ناراضی بودن من از امکانات دانشگاه نیست / احتمال زیاد همین کاری که رئیس دانشگاه فعلی انجام می دهد ، چون تجربه ثابت کرده در حوزه مدیریت حرف تا عمل فاصله زیادی دارد ، معمولا افراد در حرف تفاوت های زیادی دارند ولی در عمل فرق چندانی نمی کنند ./ ... ))

8-     انصافا خیلی از دانشجویان با همین سن کم (ترم اولی ها ) و تجربه نداشته شان ، نکات بسیار جالب و خوب و آرمان ها و ایده های قابل توجهی دارند . ((برای خودم روح زلال و پاک و نگاه های ساده وبی غل و غش دانشجویان نسبت به دانشگاه ، مهم بود))   

9-     بیشترین فراوانی پاسخ ها حول این محورها بود : بهبودو تجهیز آزمایشگاه ها / انتظار رفتار و برخورد خوب و اخلاقی از سوی استادان / ارتقای کیفی درسی و پژوهشی دانشگاه / توجه و عنایت به نظرات دانشجویان / بهبود امور سالن غذاخوری و خوابگاه

عزیزان در اولین فرصت ریز نتایج این نظر سنجی را در وبلاگ قرارمی دهم

دوستانی که علاقمند هستند از طریق کانالی که در تلگرام ایجادخواهم کردمطالب را پیگیر باشند می توانند یک پیام کوتاه که حاوی نام و نام خانوادگی و نام درس و دانشگاهشان باشد به شماره    09901287091 ارسال کنند .اگر آن شماره ای را که در کلاس برای هرنفر خواندم یادتان باشد آن را هم در پیامک خود بنویسید

به خدا می سپارمتان